mcmc
Kisah Kejayaan

MUHAMMAD SYAHMI BIN SHAHRUL HISHAM

Latar belakang

Muhammad Syahmi Shahrul Hisham merupakan seorang pelajar tingkatan tiga yang bersekolah di Sekolah Agama Menengah Pasir Panjang, Sekinchan. Sejak kecil, beliau menunjukkan minat mendalam terhadap dunia digital dan permainan video. Minat ini semakin berkembang apabila beliau mula mengenali permainan berasaskan strategi seperti Mobile Legends, di mana beliau sering menunjukkan kemahiran kepimpinan dan kecekapan membuat keputusan dalam permainan berpasukan.

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan NADI

Sebelum terlibat dengan NADI, Syahmi bermain permainan video secara individu tanpa bimbingan atau hala tuju yang jelas. Beliau tidak mempunyai akses kepada kemudahan ICT yang lengkap, dan tidak menyedari potensi E-Sukan sebagai satu platform untuk meningkatkan kemahiran insaniah atau sebagai peluang kerjaya masa depan. Permainannya juga lebih kepada hiburan tanpa kawalan masa yang seimbang.

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan NADI Melalui penglibatan dengan NADI Pasir Panjang, Syahmi telah menyertai program E-Sukan Mobile Legends dan menjadi ketua pasukan M3N Shine. Beliau mempelajari kemahiran komunikasi, kepimpinan, kerja berpasukan dan strategi permainan kompetitif. Dengan kemudahan ICT yang lengkap dan sokongan pusat, beliau berjaya mengetuai pasukan dalam beberapa kejohanan serta menjadi contoh positif kepada rakan sebaya dalam menjadikan E-Sukan sebagai aktiviti yang membina.

Apa yang dipelajari melalui NADI

  • Kemahiran Kepimpinan dan Kerja Berpasukan – Menerusi penyertaan dalam E-Sukan dan aktiviti berkumpulan.
  • Pengurusan Masa dan Disiplin Digital – Belajar mengimbangi masa antara akademik dan minat ICT.
  • Peningkatan Literasi ICT – Mempelajari penggunaan peralatan, aplikasi, dan platform digital secara beretika dan berkesan.

Bagaimana NADI membantu perkembangan perniagaan/ peningkatan tahap kemahiran ICT

  • Akses kepada Kemudahan ICT – NADI menyediakan peralatan seperti komputer, perisian, dan internet berkelajuan tinggi yang membolehkan Syahmi berlatih dan menyertai pertandingan dalam talian tanpa gangguan.
  • Latihan dan Bimbingan E-Sukan – Melalui bimbingan daripada fasilitator berpengalaman, Syahmi memperolehi pengetahuan tentang pengurusan pasukan, penggunaan teknologi dalam permainan, dan teknik pengoptimuman permainan dalam talian.

Pembelajaran Berterusan dalam Teknologi Digital – NADI juga menawarkan latihan berterusan dalam teknologi digital, membantu pelajar memahami dunia ICT yang lebih luas dan aplikasi dalam E-Sukan, serta mempersiapkan mereka untuk cabaran digital masa depan.